maanantai 9. maaliskuuta 2009

Moikataanko?

Tuntuu kun joillekin koiranomistajille olis henkilökohtainen loukkaus sitä ja sen koiraa kohtaan jos niille sanoo et voisko ne olla päästämättä niitä koiriaan mun koirien luo, kun me ohitetaan. On selkeesti semmoisia ihmisiä, joiden koirat osaa ohittaa hienosti, joko sen takia että ne on hyvin koulutettu tai vaan niitä ei vois vähempää muut koirat kiinnostaa. Sit on niitä joita ohitetaan joiden koirat enemmän tai vähemmän käyttäytyy ohituksessa huonosti, ja joita niiden omistaja joko koittaa kouluttaa paremmille tavoille tai vaan estää pääsemästä syömään meitä. Loput on näitä joiden mielestä niitten koiralla on täysi oikeus moikata jokaista vastaantulevaa koirakkoa, siis niinkuin koirien sosiaalisen käyttäytymisen varjolla. Nämä ihmiset ärsyttää mua miljoonasti enemmän kun edes ne jotka koittaa syödä mun koirat. Siis pahimmassa tapauksessa ne vielä pitävät koiraansa vapaana, eikä koira tottele niiden yhtäkään sanaa, tai ne ei vaan viitsi niitä pois kutsua... Yritä siinä nyt opettaa Yodalle ettei vastaan tulevia koiria moikata, joten sen on niistä ihan turha innostua, kun sit aina väliin tulee näitä joita sit moikataankin ja jotka tehokkaasti vahvistaa sitä käsitystä et jos sittenkin... Siis tommonen satunnainen vahvistaminenhan on kaikkein paras keino jos haluaa jonkun toiminnon säilyvän koiralla hamaan ikuisuuteen.

Sit kun mä olen vielä niin tyhmä etten osaa pysyä rauhallisena jos ne alkaa urputtaa takaisin eivätkä tee niinkuin mä haluan. Mä tiedän ihan hyvin että mun on turha niille mitään sanoa, korkeintaan voisin huomauttaa et seuraavan kerran kun se niitten koira on mun koirien iholla niin potkasen... Jos ne vaikka siitä tajuis. Musta tuntuu ettei mikään saa niitä tajuamaan. Niitten maailmankuva on vaan niin pieni ettei ne voi ajatella kun vaan sitä mitä ne haluaa ja kuinka kiva niistä on jos niitten koira saa moikata muita. Ehkä sit mäkin voisin tajuta kuin tärkeää on koiran sosiaalistaminen jos huomaisin kuin kiva mun koirista olis niitä moikata. Siis mun koirathan näyttääkin siltä (tai ainakin toinen niistä, Gizmosta on tullut tosi välinpitämätön muita kohtaan) että se selkeesti sitä haluaa, mikä mä oon sitä kieltämään toteuttamasta koiran luontoa.

2 kommenttia:

  1. Osta dobermanni tai rotikka ja opeta se kuolaamaan aina kun se näkee toisia koiria. Saisi varmaan ainakin osan ihmisistä keräämään koiransa talteen, jotkut ei kyllä välitä vaikka mulla on tanskandoggi joka hampaat irvessä huutaa murhaa. Niiden koira on ihan kiltti, ei siis huolta... Näihin tuskin auttaa mikään?

    VastaaPoista
  2. Eli mikään ei auta ennenkun sit rohkenen ja otan sen suursnautserin ja sit kun epäonnistun sen kaa ja se ihan oikeestikin syö jokasen vastaantulijan ni sit kun sana on kiertänyt niin ne jättää mun lauman rauhaan. ^^

    Ehkä mun seuraava koira onkin sit semmonen...

    VastaaPoista